Wat eet je dan zoal ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie Forum Index -> Gezondheid
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Luigi

BerichtGeplaatst: Zo Feb 18, 2007 10:38 am    Onderwerp: Wat eet je dan zoal ?

Deze morgen ben ik begonnen met direct na het opstaan 1 glas gefilterd water met een beetje ongeraffineerd zeezout te drinken. Na het douchen heb ik me een vers biologisch appel-rodebietsap gemaakt, verdund met gefilterd water en aangevuld met een goeie schep 'earth's promise' en 'berry green' groente- en fruit poeders (spinazie, blauwe bessen, boerenkool, peterselie, veenbessen, rode kool, groene kool, broccoli, spruiten, okra, papaya, granaatappel, rozebottel, druiven, haver, bruine rijst, krukuma, gember, kaneel, chicorij, een hele resum lactobacillen, alles biologisch). Ik ben gaan wandelen met de honden en ondertussen heb ik nog een glas (fles eigenlijk) gefilterd water gedronken. Ontbijt : peruviaanse wilde vlierbessen en biologische blauwe bessen met bio meergranen muesli(glutenvrij), een handvol gemengde bio noten (walnoten, cashew, amandel), een bio banaan en bio granen/soja melk met 2 koffielepels bio suikerriet melasse (rijk aan calcium, ijzer, kalium, fosfor, magnesium), 1 eetlepel extra virgin cocosnootolie, ook weer bio natuurlijk. Een heeeeerlijk en vullend ontbijt, heel wat voedzamer en gezonder dan cornflakes met melk ... en o zo lekker !
Naar boven
Mie

BerichtGeplaatst: Ma Feb 19, 2007 3:25 am    Onderwerp:

Luigi ,

Klinkt natuurlijk goed...of zal ik zeggen ; duur ? Wat is het kostenplaatje hiervan ?

En de tijd ? Ik ben huisvrouw , ik heb 's morgens toch wel andere dingen te doen dan te gaan wandelen...

Ja , en als je zélf honden hebt , dan zal je waarschijnlijk geen schrik hebben van de loslopende honden in mijn buurt , die mij beletten om alléén te gaan wandelen....

Is uw voorstel niet een soort "wishful-thinking" voor de super-rijken ?

Ik hou het vanmorgen toch bij een glaasje fruitsap en een volkorenboterham met magere verse kaas.
Naar boven
anoniem

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 12:44 am    Onderwerp:

geef mij een boke met banaan en ik ben ook tevreden. 't zal in elk geval mijn portefeuille niet plunderen want peruviaanse bestoestanden zien me er helemaal niet goedkoop uit en dat is dan voor dag 1. en de dagen daarna? boliviaanse yoghurt met colombiaanse walnotenpasta? cypriotische bladerdeeggebakjes met egyptische fruithoning..?
Naar boven
Luigi

BerichtGeplaatst: Wo Feb 21, 2007 10:35 pm    Onderwerp:

Hallo Mie,

Het zijn allemaal goede vragen die je stelt, je bent kritisch, daar hou ik van. Het inderdaad wel zo dat wat ik beschreven heb niet zo goedkoop is als een "volkorenboterham met margere verse kaas". Als ik er een prijs moet opplakken ... 5 à 6 EURO. Maar je redenering is een beetje fout. Met zo een voedsel vecht ik preventief EN actief tegen ziektes zoals oa kanker. Dit voedsel is eigenlijk een geneesmiddel, dit zijn allemaal medicijnen van Moeder Natuur en als je telt wat 1 liter chemotherapie kost (10.000 €) dan is mijn rekening vlug gemaakt. Het is voor mij een investering. Ik hoef ook niet naar de dokter te gaan, ik hoef geen medicijnen, geen kine enz. Wat ik doe is op langere termijn denken en dan kom ik goedkoper uit dan jij. EN, ik krijg er nog een uitstekende, blakende gezondheid bij, wat is de prijs daarvan ? Onbetaalbaar. Mijn huid is gaaf, strak en gezond, ik hoef geen dure Oil of Olaz of Crème de la mer, ik gebruik geen deo en parfums want mijn lichaam is zuiver dus het stinkt niet, zelfs als ik zweet. Mijn haar is zacht en soepel, ik hoef geen dure Vidal Sassoon. Heb je de prijs van al die producten al eens geteld ? Het is ook een kwestie van prioriteiten stellen.

Kwestie de tijd, wel, ik doe ook het huishouden voor 4, ik ga 3 maal per dag wandelen met de honden, ik sport, ik zorg voor het eten, ik doe de strijk, ik kuis, ik lees boeken, ik educeer mezelf en vooral ik voel me fantastisch. Als een loslopende hond je belet om te gaan wandelen, dan moet je de eigenaars daarop aanspreken en als dat niet help, dan haal je de politie erbij. Het kan niet zijn dat een persoon zich niet vrij kan verplaasten uit schrik voor een loslopende hond; daar zijn wetten voor.

Is jouw ontbijt dan echt wel gezond ? Heb je daarbij al eens stilgestaan ? Op het eerste gezicht wel, en moeten de we vele dietisten en dokters geloven, en zelfs de hooggeprezen voedselpiramide, dan zit je goed. Ik wil hier toch even een paar kritische bemerkingen maken, ze zijn niet specifiek bedoeld, maar algemeen :

Fruitsap : er is waarschijnlijk suiker aan toegevoegd. Witte suiker doet je suikerspiegel enorm snel stijgen, waarna hij weer snel daalt, en dan krijg raastige honger en ga je geneigd zijn te overeten, zo wordt je stilaan te dik met alle gevolgen voor je algemene gezondheid of je blijft met een hongergevoel zitten, wat ook niet leuk is. Witte suiker berooft het lichaam van essentiele mineralen. Witte suiker werkt diabetes in de hand. Witte suiker werkt verzurend en zorgt er daardoor voor dat kanker een kans krijgt. Je fruitsap komt waarschijnlijk uit een tertrabrik, er zijn dus chemische stoffen in gemigreerd vanuit de plastiek folie aan de binnenkant. En je fruitsap is waarschijnlijk niet biologisch, dus residuen van chemicalien, pesticiden enz zijn in hogere mate aanwezig dan bij bio. Je fruitsap is al van een paar weken tot een paar maanden oud, dat is niet bevorderlijk voor het aantal vitamines en het is met UHT bewerkt om te bewaren. Ultra hoge temperaturen zijn nefast voor voedingswaarden en de levende enzymen zijn dood. Moest het nu zijn dat je zelf je sapje perst uit verse appelsienen, dan kan je het bovenstaande uiteraard vergeten.

Ik wil het nog even hebben over de prijs van dingen. Inderdaad, liter per liter kost van verse appelsienen geperst sap iets duurder, maar als je de voedingswaarde gaat vergelijken, dan kom je al snel goedkoper uit, want voor dezelfde voedingswaarde moet je gewoon de helft minder drinken. Over de boterham en de magere verse kaas ga ik eens op een andere keer uitwijden want anders wordt mijn relaas gewoon te lang. 1 op 3 krijgt tegenwoordig kanker, hoe zou dat komen ? Wel mensen, geloof het of niet, het lijkt misschien niet zo, maar jullie zijn allemaal ondervoed en vergiftigd van de chemicalien.
Naar boven
Luigi

BerichtGeplaatst: Do Feb 22, 2007 5:28 am    Onderwerp:

Hallo,

Goh da's een mooie ! Wat kan ik hierop zeggen ... educeer uzelf en steek je kop niet in het zand door de spit te drijven met een ernstige zaak. Dan zal je beseffen dat wat je hier schrijft complete nonsens is en zelfs angstaanjagend. We spreken mekaar binnen 20 jaar nog wel eens ... Ach 't is allemaal toch goed bedoeld, wat ik wil bereiken is dat mensen wakker worden. De enige kracht die we hebben om de vreselijke ziektes die er momenteel heersen te bestrijden is gezonde voeding eisen. Als we allemaal laks, onmondig en onwetend zijn, dan gaat er niets veranderen. Dan gaan we de zakken van de grote multi-nationals blijven vullen en wij komen er alleen maar ongezond en berooid vanaf. Door onze koopgewoontes aan te passen en ongezonde dingen in de breedste zin van het woord niet te consumeren gaan de industrieen wel moeten inbinden. Daar zal iedereen van profiteren, ook weer in de breedste zin ...
Naar boven
Mie

BerichtGeplaatst: Zo Feb 25, 2007 7:04 am    Onderwerp:

hallo Luigi ,

Best wel interessant om zo met voeding bezig te kunnen zijn...
Over de honden ; hun eigenaars ; de politie... zullen we 't maar niet hebben...ik werd nl. door beiden uitgelachen...

Ander onderwerp : waar haal je de informatie om jouw voeding zo samen te stellen ??
Heb je een diploma terzake ? Volgde je cursussen ? Zijn er boeken over ?

En ook : koop je die zaken dan via internet ? De dichtste natuurvoedingswinkel (annex bioshop) ligt op 22 km. afstand...
Is toch niet zo eenvoudig...

Mie
Naar boven
Luigi

BerichtGeplaatst: Di Feb 27, 2007 12:01 am    Onderwerp:

Hoi Mie, ik ben blij met je berichtje ! Als het goed is voor jou, stuur me een email, ik zal daarop antwoorden. Ik heb een hele boel "geheime" bronnen van supervoedsel en informatie. Voila. Groetjes, Luigi
Naar boven
christel

BerichtGeplaatst: Di Feb 27, 2007 9:42 am    Onderwerp:

Hallo Luiqi,

U hebt ook al verschillende keren op mijn vragen geantwoord.
Deze gingen ook altijd over eten,drinken enz.
Ik zou ook wel graag meer willen weten over dat supervoedsel.
Kun je mij op de hoogte brengen daarvan.

Groetjes
Christel
Naar boven
Mie

BerichtGeplaatst: Di Feb 27, 2007 9:54 pm    Onderwerp:

Dag Luigi,

Ik dacht dat we hier op gezondheid.be serieus konden van mening verschillen....en daar dan over discussiëren...

In een andere topic noem jij mijn vragen "kritiek" op je eten en jouw wandelen...

Kijk , als jij een heel andere stelling verdedigt dan de meerderheid onder ons , dan is het logisch dat je een soort van "vragen" toegestuurd krijgt...Persoonlijk noem ik dat niet meteen kritiek !

Het zou inderdaad interessant zijn om één en ander over jouw voeding hier te publiceren...liever dan dat je dat per privé-mail afhandelt...
eerlijk gezegd deden een aantal van jouw postings me toch een beetje huiveren...
Naar boven
wim

BerichtGeplaatst: Do Mrt 01, 2007 8:53 am    Onderwerp:

Gefilterd water is onzin. Het is pure geldverspilling en FUD. Niet aleen verstoort een ionenwisselaar op basis van harsen de ionebalans, het is alleen maar efficiënt tegen kalk en magnesium en daar hoef je helemaal geen schrik van te hebben. Chloor wordt niet weggefilterd. Als het water beter ruikt (minder javel-achtige geur) dan is dat gewoon door verdamping.

Een oplossing zou omgekeerde osmose kunnen zijn, maar het rendement van de kleine huishoudapparaten is zo klein dat het gewoon pervers wordt als je bekijkt dat heel wat mensen in deze wereld zonder drinkwater zitten. Bovendien smaakt water van een goedwerkende OO-installatie helemaal naar niks meer.

Nog erger: zeer zuiver water (geleidbaarheid < 10 micro-siemens) is scheikundig zo agressief dat de installaties niet in roestvast staal kunnen gemaakt worden. Je hoeft je dus niet eens af te vragen wat het aan je gestel zou kunnen doen.

Wat zijn in godsnaam peruviaanse wilde vlierbessen? Geen enkel naslagwerk kent dat onder die naam.

Een bio-banaan? Dat bestaat gewoonweg niet. Bananen overleven al eeuwen bij gratie van de mens. Ze kunnen alleen tot hier komen als ze groen geoogst worden en dan met gas gerijpt op het schip. Laat je geen oren aannaaien, bio-bananen bestaan niet. Zonder schimmelwerende middelen kan je geen bananen kweken. Met trouwens ook al bijna niet meer.

De beste is toch wel "extra virgin" kokosolie. Kokosolie (en palmolie) zijn weliswaar plantaardig, maar bevatten veel verzadigde vetzuren. hetgeen iedereen die ook maar enig begrip van voeding heeft, probeert te vermijden. Kokosolie wordt geperst van copra. Copra wordt door de WHO als voeding ontraden. En "extra vrigin" is daar helemaal niks aan.

Geheime bronnen? Ik denk eerder teveel reclame foldertjes van de bio-supermarkt gelezen.

Of is de volgende stap dat je goedgelovige mensen die poedertjes ook gaat VERKOPEN?
Naar boven
Luigi

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 8:09 am    Onderwerp:

Hallo iedereen,

Ik zou toch graag willen antwoorden op de posting van Wim. Dit antwoord is puur informatief voor iedereen.

"Gefilterd water is onzin. Het is pure geldverspilling en FUD."

In één van mijn postings heb ik gesteld dat een omgekeerde osmose filter een zeer goede oplossing is voor het filteren van water, ik had het nooit over andere oplossingen.
Het is natuurlijk zo dat de keuze steeds bij de verbruiker ligt, want volgens de in voege zijnde bepalingen is de aanwezigheid van vervuiling en chemicaliën in ons drinkwater binnen de normen. Men mag er altijd van uit gaan dat chemicaliën van bv pesticiden helemaal niet in ons drinkwater horen te zitten, hoe klein de hoeveelheden ook mogen zijn. Een omgekeerde osmose filter verwijdert meer dan 75 % van de onzuiverheden en toevoegingen uit het water wat m.i. minstens 75 % beter is dan gewoon kraantjeswater. Een osmosefilter is wel duur maar voor een gezin op termijn een goede investering in vergelijk met flessenwater. Het is inderdaad zo dat zeer zuiver water, gedemineraliseerd water, zuur is en enkel aangeraden wordt om te drinken bij een detox voor maximaal 2 weken. Het water van een OO-filter is niet zuur EN door de toevoeging van ongeraffineerd zeezout, (weet u het nog ?) wordt de mineralenbalans terug op peil gebracht. Betreffende het rendement van een OO-filter wil ik even kwijt dat het net zo pervers is om voedsel in massa te vernietigen om de prijs kunstmatig hoog te houden terwijl er zoveel mensen honger lijden. Dit is eigenlijk een andere discussie en heeft niets te maken met het voorstellen van een optie om zo zuiver mogelijk water te kunnen drinken.

"Wat zijn in godsnaam peruviaanse wilde vlierbessen? Geen enkel naslagwerk kent dat onder die naam."

Vlierbessen vind men zeker terug in naslagwerk. "Peruviaans" betekent dat ze van Peru komen en "wild" betekent dat ze niet in massa en zonder chemische meststoffen gecultiveerd zijn en dat daardoor de voedingswaarde veel hoger ligt. Voor de discussie weer oplaait van dure exotische voeding wil ik duidelijk stellen dat deze bessen ongeveer even duur zijn dan bv blauwe bessen van de Delhaize.

Biobananen ... Er bestaat zoiets als biolabels. Deze gecertifieerde labels worden afgeleverd aan telers die hun vruchten kweken volgens de beschreven normen. Binnen deze normen zijn er natuurlijke pesticiden en antischimmelmiddelen toegelaten. Het is zo dat bio ook niet echt garant staat voor "vrij van chemische middelen". Het _is_ immers moeilijk om in deze vervuilde wereld elke contaminatie te vermijden. Het resultaat van het onderzoek stelde dat bij meer dan 75 % "gewone" vruchten restanten van chemische bestanddelen konden getraceerd worden. Bij bio was dat lager dan 15 %. Ik kies voor het laatste als voeding.

"De beste is toch wel "extra virgin" kokosolie. Kokosolie (en palmolie) zijn weliswaar plantaardig, maar bevatten veel verzadigde vetzuren. hetgeen iedereen die ook maar enig begrip van voeding heeft, probeert te vermijden."

Dit is een stilaan verouderd paradigma en is blijkbaar nog niet doorgedrongen tot "de gezondheidssite van Vlaanderen". Het is inderdaad zo dat iedereen in het verleden verzadigde vetten afraadde. Het ging dan ook om precies te zijn voornamelijk over dierlijke verzadigde vetzuren met lange vetzuurketens. Cocosnootolie kreeg onterecht dezelfde stempel enkel om zijn hoog gehalte aan verzadigde vetten. Iedere plantaardige olie bestaat voor een deel uit verzadigde vetten, dat is hoe de natuur ze gemaakt heeft. Zoals ik in één van mijn posts schreef "extra vierge cocosnoot olie is een betere optie voor bakken en braden". Cocosolie is door het hoge gehalte aan verzadigede vetzuren zeer stabiel en vormt bij verhitting GEEN transvetten, andere olieën wel, zeker deze met veel meervoudig onverzadigde vetzuren. Transvetten zijn zeer ongezond, ongezonder zelfs dan de verzadigde vetten van dierlijke oorsprong. Een mens heeft verzadigde vetten nodig, moedermelk bestaat ongeveer uit 50 % verzadigde vetten. Is moedermelk slecht voor een baby ? Is de volle koeienmelk slecht voor een kalfje ? In tegendeel, anders zou de natuur dat toch zo niet voorzien hebben. Het paradigma van verzadigde vetzuren en cholesterol met arteriosclerose en hartziektes als gevolg, is aan het veranderen. Het dichtslibben van aders is niet alleen te wijten aan te hoge cholesterol. Een accuut tekort aan de nodige vitamines en dehydratatie zijn oa katalysatoren voor een verhoogde aanmaak van cholesterol met dichtslibben van aders als gevolg. Medisch naslagwerk is daarover in mijn bezit. Ik kan dat hier niet even zo maar herhalen gezien de complexiteit.

"Kokosolie wordt geperst van copra. Copra wordt door de WHO als voeding ontraden. En "extra vrigin" is daar helemaal niks aan."

Wat is copra ? Copra is het gemalen vruchtvlees van de cocosnoot al dan niet gedroogd. Cocosrotsjes zijn bv een goed voorbeeld van copra. Het heeft inderdaad een hoog verzadigd vetgehalte, vandaar dat het misschien door de WHO wordt afgeraden. Echter, dit is wat de "Food and Agriculture Organization of the United Nations" te zeggen heeft over de cocosnoot en copra : "Van het vruchtvlees van de cocosnoot wordt meestal zongedroogde copra gemaakt. De olie van de copra wordt gebruikt voor het koken en het maken van zeep. Copra zelf wordt in de tropen en elders gebruikt als een toevoeging van maaltijden. Het is een belangrijk ingredient in verschillende keukens van Thailand tot Saudi Arabie. Cocosnootolie heeft het nadeel veel verzadigde vetten te hebben."

In alle culturen waar men reeds eeuwen cocosnoten gegeten hebben, trof men nauwelijks hartziektes aan. Het is pas door de introductie van het westers voedselpatroon dat beschavingsziektes daar ook hun intrede doen. Weerom, uitgebreide studies zijn in mijn bezit en kunnen zelfs geraadpleegd worden op internet. Men moet alles ook in zijn perspectief zien, alle dagen massa's kokosnootolie eten is ook niet goed, maar dat geldt voor alle voedingswaren. Extra virgin cocosnootolie is echter beter dan alle gehydrogeneerde, gezuiverde, ontgeurde en ontkleurde olien die op de markt nu te verkrijgen zijn. Ik denk maar aan goedkope niet-extra-vierge olien, margarines in het algemeen en harde en half-harde braadvetten van plantaardige oorsprong. Het "extra vierge" verhaal : dit is een proces dat inhoudt dat de verse (niet de gedroogde) copra op lage temperatuur wordt geperst zodat alle natuurlijk vitamine E en de natuurlijk cocosessence bewaard blijft. Het vers cocosvlees wordt geraspt (copra) en koud geperst tot cocosmelk. Deze melk wordt gecentrifugeerd om de olie van de andere componenten te scheiden. Deze olie is zeer licht van textuur en daar er geen hitte wordt toegepast, behoudt het al zijn smaak en geur van verse cocos. De fabrieken waar deze olie worden geproduceert hebben allemaal een ISO- en HACCP certificaat. Dit bovenstaande staat in schril contrast met de commerciele olien die de meeste mensen gebruiken. Velen worden verkregen door chemische extractie omdat dat goedkoper en efficienter is. Ze worden zelfs tot 220° verhit om ze te ontgeuren en smaakloos te maken. Dat is niet gezond ! Nog een voordeel van extra virgin cocosolie : de middellange vetzuurketens zijn makkelijker te verteren dan de lange vetzuurketen van dierlijke of andere plantaardige olien. Deze worden daarom in de dunne darm reeds opgenomen en voornamelijk omgezet in energie. Ze worden nauwelijks opgeslagen in vet.

"Geheime bronnen? Ik denk eerder teveel reclame foldertjes van de bio-supermarkt gelezen."

Deze veel bekritiseerde "geheime bronnen" zijn adressen waar je goede hoogwaardige voeding zoals quinoa, amaranth, gojibessen enz aan een goede prijs kan kopen. Daartoe behoren ook merken van producten die volgens mij excellente keuzes zijn, ook nieuwe producten die men hier in Belgie nog niet kent. Ik heb in de loop der tijd veel zelf moeten uitzoeken, en ook veel fouten gemaakt. Ik heb nu een mooie lijst met uitstekende, gezond en uiterst voedzame voeding. Ik wilde deze zeker met iedereen hier batenloos delen, maar aangezien het wantrouwen dat ik hier krijg ben ik teruggekomen op deze beslissing. Tough luck for you guys !

"Of is de volgende stap dat je goedgelovige mensen die poedertjes ook gaat VERKOPEN?"

Ik ben een verbruiker en geen verdeler. En trouwens, die poedertjes zijn echt wel goed. Ik ben altijd kritisch geweest, maar wil zeker niet ignorant zijn, daarom sluit ik nooit deuren totdat ik het zelf onderzocht heb.

Om te eindigen : Als men een hond wil slaan vind men altijd een stok, maar als men mij wil slaan, zorg dan voor een goede stok ! Met halve waarheden wordt iedereen bedod. Misschien moeten we maar eens kritisch zijn op de mensen die op deze site medicijnen proberen te verkopen.

Groetjes,
Luigi
Naar boven
wim

BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2007 12:40 pm    Onderwerp:

Beste Luigi,

In Peru groeien (van nature) geen vlierbessen. Wat je daar dus koopt, weet ik nog steeds niet, maar vlierbessen zijn het niet. Die zijn rauw trouwens oneetbaar, zoals iedereen die iets van jam maken afweet, je kan vertellen. En vlierbessen van hier zijn ook defacto biologisch. Ze worden nl. niet commercieel geteeld. Er is wel een Zuidamerikaanse verwant, maar die levert rode bessen en is door zijn sterk laxatieve werking ronduit gevaarlijk.

Je had het nooit over andere filters, maar antwoordt wel op vragen van mensen die een Britta-waterfilter gebruiken en dat is wel degelijk een ionenwisselaar.

OO-filters verwijderen, als ze tenminste goed zijn, ALLE mineralen uit water. Het perverse eraan is dat om 1 liter water te maken met een huishoudelijk OO-filter, er minstens twintig liter drinkwater naar de riool gaat. In een wereld waar drinkwater alleen maar schaarser gaat worden is dat pervers. Voor water voor een dialyse-apparaat is er geen andere oplossing, om te drinken zijn het baarlijke nonsens.

En aan granen zoals quinoa, amarant en teff zitten grote voordelen voor diegenen die bv. een glutenvrij dieet moeten volgen, maar je kan morgen niet iedereen ermee gaan voeden omdat de opbrengst te laag is. Moest je ze indsutrieel gaan verwerken, dan worden ze net zo oninteressant als gewone tarwe. Als je tarwe als hele korrel eet, is tarwe evenwaardig aan al die andere granen.

Wat betreft kokosolie en palmolie zit je totaal fout. Mensen ertoe aanzetten daarmee te gaan koken als ze niet de vereiste kennis hebben en als dat voor de rest niet in hun eetpatroon past, is ronduit volksverlakkerij. Er is ook geen gehydroliseerde olie te koop (met uitzondering van Becel braden en bakken), dat heet dan gewoon margarine en daar moet in de USA binnenkort een gezondheidswaarschuwing op. En als je dan toch met termen wil gooien, gebruik dan tenminste de juiste. "Gehydrogeneerd" is een verbastering die je op 't net veel tegenkomt, vermoedelijk door de supplementen leveranciers "uitgevonden", maar slaat werkelijk nergens op. Hydroliseren betekent dat men door een heel fijn raster waterstofbelletjes in de olie blaast, die hierdoor verdikt tot margarine. "Extra virgine" is een verouderde term waarmee marketeers nog steeds olijfolie een kwaliteitslabel willen geven. Alle olijfolie is tegenwoordig koudgeperst en strikt genomen betekent die term dus niks meer. "Extra vergine" kokosolie is dus al helemaal onzin, vermits kokosolie op een heel andere manier gewonnen wordt.

En de vitamine E in ALLE voedingssupplementen is gamma-tocoferol, of de synthetische variant. Katoenzaadolie bevat trouwens veel meer (natuurlijk) vitamine E dan kokosolie. Zelfs gewone, industriële maïsolie, bevat heel wat vitamine E. Mensen dus doen op zoek gaan superkokosolie gaat geen zoden aan de dijk brengen.

Ik kan best geloven dat jij je goed voelt op je zelf opgelegd superdieet, maar je onderschat het placebo effect. Jouw dieet gaan extrapoleren naar anderen gaat dus waarschijnlijk voor velen niet werken. Die hebben er meer aan een gewone, gezonde voeding te eten en extra beweging tot een gewoonte te maken.
Naar boven
Luigi

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 11:04 am    Onderwerp:

Beste Wim,

Vlierbessen : op de papieren van de douane staat "elderberry" met origine Peru. Ze zijn gedroogd en lekker en niet sterk laxatief. Waarom zouden ze niet eetbaar zijn ? Heb je het zelf al geproefd ? Ik koop ze daar, want hier bij Belgie vind ik ze niet en ze zijn zeker niet duurder vanwege hun origine. Het is makkelijk als je nu eens net geen verse bessen in huis hebt. Maar voor alle duidelijkheid, ik suggereer niet dat iedereen nu dringend die bessen moet gaan eten. Men vroeg mij (via mail) wat ik dan zoal at, ik heb mijn ontbijt van de dag opgeschreven, voila, dat was alles. En daar zijn dan de verdere treads op gevolgd. Ik raad mensen wel aan om veel bessen te eten, ze zijn gezond zeker voor mensen met hart- vaatproblemen.

De commerciele Brita-filters werken met een combinatie van inonenwisselaar en actieve koostof. OO-filters zijn nooit 100 % en het water is zeker niet gedeminiraliseerd en daardoor niet zuur, ik heb het zonet nog gemeten, basisch, zoals zuiver drinkwater hoort te zijn. Het water heeft natuurlijk een lager mineraalgehalte, sommige commerciele waters ook, is per definitie niet slechter. Het water is echter zuiverder dan gewoon kraantjeswater en dan heb ik het over de afwezigheid van stoffen die niet in drinkwater horen te zitten, die worden ook weggefilterd niet alleen de calcium en magnesium. We verschillen blijkbaar van mening en daar komen we toch niet uit Wim.

Granen : quinoa, amaranth, ze hebben een hogere voedingswaarde per gewicht dan graan. Het is ook belangrijk om af te wisselen, ik zeg niet dat men geen graan moet eten, maar afwisseling is zeer voordelig en gaat allergievorming door steeds weer hetzelfde te eten tegen. Haver, boekwijt, spelt, kamut zijn ook zeker een goede toevoeging aan een dieet. Mensen die geen glutenallergie hebben mogen ook al eens glutenvrij eten, het heeft alleen maar voordelen. Een goede afwisseling dat is de boodschap, niet alleen wat je op je boterham doet, ook je boterham mag eens iets anders zijn.

Kokosolie : weerom daar verschillen we van mening. Extra virgin is gelijk aan koudgeperst en beperkt zich niet alleen tot olijfolie. Bij koudgeperst ben je zeker dat de olie die je koopt niet op een andere (lees; ongezonde) manier verkregen is door bv hitte extractie of chemische extractie. Betreffende de gezondheidswaarde en de verzadigde vetzuren die zo "gevaarlijk" zouden zijn : Mijn cholesterolwaarden liggen zeker niet te hoog en ik eet geregeld kokosolie. Gehydrogeneerd of gehydroliseerd (kijk, nu heb ik nog iets bijgeleerd, goed !) is slecht, margarine is slecht, niet natuurlijk, kunstmatige boter,vandaar de waarschuwing in de USA vanwege de transvetten. Vetten met een hoog gehalte aan onverzadigede vetzuren niet verwarmen en enkel gebruiken in de koude keuken. Het is een feit dat de frietjes van McDonals veel transvetten bevatten, ze zijn gebakken in goedkope plantaardige olie. Hoe wordt kokosolie volgens jouw bronnen gewonnen, laat het aan de mensen weten. Er is wel een heel groot verschil tussen gewone kokosolie en extra-virgin kwa smaak, textuur en uitzicht, dat heb ik zelf getest, waaraan schrijf je dat dan toe ? We zitten dan nog met de vastgetelde kwaliteitsnormen en de toegewezen industriele labels die dan volgens jouw ook complete onzin zijn. Voor bakken en braden zijn vetten en olien met een laag gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren aangewezen omdat deze vetzuren zeer onstabiel zijn en bij verhitting omgevormd worden tot slechte dinges die niet in ons lichaam thuishoren. Vooral de middellange vetzuurketens zijn interessant bij kokosolie, zeker als je wil afslanken. Zelfs de vettegoeroe vind kokosolie een goed vet en raadt het zeker niet af. Maar kijk, dan zitten we weer in het kamp van de believers en non-believers en wie moet je dan nog geloven. Maar wat is nu het beste ? Een industrieel bewerkt product (becel) of een natuurlijk product ?

Vitamine E : oooops Wim, wow hier ga jij toch echt uit de bocht. Mag ik vragen aan iedereen om een op hun doosje vitamines te kijken. Daarop staat bijna altijd D-alpha- tocoferol, dl-alpha-tocoferol, d-alpha-tocoferyl succinaat ... bij kokosolie gaat het niet zozeer om de vitamine E ( het is natuurlijk mooi meegenomen) maar om het gebrek aan de ongezonde transvetten. Het is wel zo dat als je olie in capsules koopt en een beetje oppast wat je koopt, dan krijg je het hele gamma van tocoferolen en tocotrienolen binnen wat op zich zeer goed is en ik _denk_ dat Wim dat met de "ALLE voedingssupplementen" bedoelt. Het is natuurlijk goedkoper om gezonde olie te gebruiken. Dl-alpha-tocoferol is synthetisch en die zou ik toch, in het opzicht van gezond te leven, vermijden. Afin, ik doe het alleszins, meningen kunnen natuurlijk weer verschillen en iedereen zal dan ook wel een studie in het voordeel of tegendeel kunnen voorleggen. In alle geval, de natuur is waar we ons moeten op richten en alle chemische stoffen in drinken, eten, supplementen en medicijnen moeten we zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Het placeboeffect, hmmm, bloedwaarden veranderen niet zomaar drastisch door een placebo effect. Als je er stellig in geloofd dat een pilletje of poederdje je gaat doen afvallen, dan kom je toch bedrogen uit. Als je veel vermagert dan zijn er andere factoren die belangrijker zijn. Elke positieve verandering in iemands dieet is een positief ding, het zal niet zo krachtig zijn dan een drastische wijziging, acoord, maar het alleszins een stap in de goede richting.

Greetz,
Luigi
Naar boven
wim

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2007 10:55 am    Onderwerp:

> OO-filters zijn nooit 100 % en het water is zeker niet gedeminiraliseerd en daardoor niet zuur, ik heb het zonet nog gemeten, basisch, zoals zuiver drinkwater hoort te zijn.

Dan werkt je filter niet. OO-filters halen alle mineralen, bacteriën en onzuiverheden uit het water. Daardoor wordt het water neutraal (ph=7).

> Het water heeft natuurlijk een lager mineraalgehalte, sommige commerciele waters ook, is per definitie niet slechter.

Dat beweer ik ook niet. Ik zeg alleen dat OO-water ongeschikt is als drinkwater omdat het te reactief is. In de supplementensector heeft iedereen het toch over hoe slecht oxydatoren wel zijn? Wel, OO-water is zeer reactief. Zo erg dat het roestvast staal aantast op heel korte tijd. En een kwart lepeltje zeezout gaat dat echt niet veranderen.

> Het water is echter zuiverder dan gewoon kraantjeswater en dan heb ik het over de afwezigheid van stoffen die niet in drinkwater horen te zitten, die worden ook weggefilterd niet alleen de calcium en magnesium.

Welke stoffen zitten er dan wel in drinkwater die eruit moeten? Fluor al vele jaren niet meer. Chloor wel, maar dat kan je eenvoudig laten verdampen, daarvoor hoef je geen ionenwisselaar en een OO-filter gaat kapot van chloor. Dat hoort vooraf gegaan te worden door een beluchter of een andere chloorvanger, anders gaan je (dure) wikkelelmenten binnen enkele weken kapot. Kalk is niet ongezond, alleen vervelend voor boilers en wasmachines e.d.

> We verschillen blijkbaar van mening en daar komen we toch niet uit Wim.

Dat is het erge; in de grond van de zaak komen we wel overeen, maar je blijft met foute argumenten een juiste zaak verdedigen. Check your facts, please!

En ik vermoed nog steeds dat die bessen die je uit Peru meebrengt, iets anders dan vlierbessen zijn. Voor zover ik weet, kan je gedroogde vlierbessen niet eten. Eerlijk gezegd; ik het nooit zelf geprobeerd. Het is ook gewoon nieuwsgierigheid van mijn kant.

Heel wat "ingrediënten" worden bij export van een andere naam voorzien. Soms omdat ze gewoon niet bekend zijn onder hun oorspornkelijke naam, soms om douane- en andere reglementen te omzeilen. En zelfs inheemse bessen worden vaak onder totaal verschillende en verkeerde namen verkocht.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum index -> Gezondheid
Pagina 1 van 1