| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Marianne
|
Geplaatst: Ma Jan 15, 2007 8:58 pm Onderwerp: kriebelhoest |
|
|
Hallo,
Sinds bijna zes jaar heb ik verschrikkelijk veel last van kriebelhoest.Het is begonnen na een verkoudheid/ griep.Het hoesten ging niet meer over.Niet zo maar een vervelend kuchje, nee echt het gevoel of er met een mes in je keel wordt gestoken.Ik moet zo hard hoesten omdat gevoel weg te krijgen, niet leuk meer.
Het vreemde is dat deze 'hoestperiode' meestal zes weken duurt, waarna ik twee weken zo goed als geen last heb.
Als de twee goede weken voorbij zijn is het net of zich in mijn luchtpijp iets aan het opbouwen is, voelt prikkelig aan.
Na twee dagen ben ik dan volop aan het hoesten, deze buien gaan gepaard met een loopneus en huilogen, waardoor ik altijd met zakdoek in de hand loop.Vaak moet ik ook nog overgeven.Uitlaatgas, parfum, sigarettenrook, kortom alle indringende geuren brengen mij direct aan het hoesten.Ook scherpe etenswaren zoals prei, uien, paprika, sinaasappels e.d. kan ik bijna niet verdragen.Op m'n werk, thuis, buiten, binnen, onder de douche, overal, vooral als ik in bed lig is het hek van de dam.Mijn neus zit compleet dicht en ik blijf maar hoesten.Omdat dit hoesten maar aanblijft slaap ik superslecht, mijn hele lichaam doet pijn (vooral mijn rug ter hoogte van m'n longen, zal wel spierpijn zijn), na een aantal weken hoesten ben ik echt gesloopt.Heel gezellig slapen mijn man en ik in die periode apart,logisch want hij wordt iedere keer wakker en heeft ook een drukke baan en dus slaap nodig.Dit is natuurlijk op de lange duur niet echt bevorderlijk voor je relatie!
Vreemd is dat ik in mijn 'hoestvrije periode' gewoon parfum kan dragen en andere geuren kan verdragen.Ook kan ik weer scherpe dingen eten.
Natuurlijk loop ik bij verschillende artsen,zes jaar geleden ben ik begonnen bij de huisarts.Hij schreef mij een antibiotica kuurtje voor,helaas ging het niet over.Stom genoeg ben ik er zelf een tijdje mee rond blijven lopen met het idee dat het toch ooit wel weer over zou gaan.
Na een paar maand terug naar de huisarts, deze stuurde mij door naar het ziekenhuis voor longfoto's.Niets op te zien.Hij schreef mij ook codeine voor, zonder resultaat.
Na verloop van tijd (ik weet het allemaal niet precies meer, het is al een tijdje geleden) werd ik doorgestuurd naar een keel neus en oorarts.Verschillende onderzoekjes gehad, waaronder een scan van mijn neus.Er is met een slangetje in m'n keel gekeken.De arts had nog nooit zo'n mooi strak gehemelte gezien, ja ja...Ik kreeg pleisters mee naar huis die ik 's nachts over mijn mond moest plakken (ik durf het bijna niet op te schrijven), want de arts dacht dat mijn hoestklachten 's nachts ontstonden doordat ik met mijn mond opensliep.Er zit wel iets in natuurlijk maar ik hoest toch ook overdag?
Omdat ik op dit gebied niet verder kwam werd ik doorgestuurd naar een longarts.Foto's, bloedprikken, longfunctietesten, van alles is er gedaan.Verschillende neussprays uitgeprobeerd,verschillende inhalers, pulmicourt, Qvar.Ook zonder resultaat.Ook verschillende allergietesten heb ik gehad, de gewone: huisstof mijt,paaden, honden, katten, bomen, pollen alles negatief.Onlangs ben ik nog getest op koemelk, soja, kippeeiwit , noten ,apergilles ook negatief.
Ook heb ik een bronchoscopie gehad (onder verdoving), mijn longen zagen er behalve hoestgeprikkeld netjes uit.
Vanwege een vermoeden van omhoogkomend maagzuur dat eventueel een hoestprikkel kan veroorzaken ben ik behandeld met de maagzuurremmer Nexium, dit leek in eerste instante te helpen, (eigenlijk is het heel moeilijk om te zeggen of iets werkt omdat de hoestperiode altijd weer even over is, of dit dan door het medicijn komt of dat er weer een 'hoestvrije periode'is )maar voordat de pillen opwaren (ik moest het middel twee maanden gebruiken) begon het hoesten toch weer.Het was de bedoeling dat er een 24 uurs ph meting gedaan zou worden (24 uur een slangetje in je slokdarm om te kijken of er maagzuur omhoog komt) dit is jammergenoeg niet gelukt.Doordat mijn keel ontzettend geprikkeld is kan daar echt geen slangetje langs zonder het eruit te kotsen.Dit slangetje kan volgens de arts niet onder narcose/ roesje worden ingebracht.
Ondertussen heb ik door de jaren heen verschillende keren bronchitis gehad, een dubbele longontsteking en astmatische (?) bronchitis.Heel vervelend allemaal.Mijn longarts vermoed dat ik licht astmatisch (de tests wijzen dit niet echt uit) ben en last heb van prikkelbare slijmvliezen, ik weet het allemaal niet meer.
Ik heb een jaar bij een homeopaat gelopen, die had ook verschillende theorien : kinkhoest, pfeiffer, appergillose.Verschillende middelen gebruikt zonder resultaat.
Vorige week zag ik het helemaal niet meer zitten, altijd die hoest, altijd moe door slaapgebrek, nergens zin in, iedereen die aan je vraagt "ben je weer verkouden, wat hoest je toch!'Ik kon er niet meer tegen en ben maar weer naar de huisarts gegaan.Van een collega had ik het adres gekregen van een allergologiepraktijk in Arnhem, waar ik graag naartoe wil om gewoon OVERAL op getest te worden, al is het maar om een allergie uit te sluiten en weer verder te zoeken.Mijn huisarts kwam met een ander idee, er was een vrij nieuw middel op de markt Singulair, het is een middel ter ondersteuning bij astma klachten.Hij vermoed dat ik het hoesten zelf instand houd, als ik na twee weken niet hoesten één kriebeltje voel en één keer hard hoest kan het hele proces vanzelf weer opgang komen.Nou ja, ik sta overal voor open en wil alles proberen en heb het middel dan ook ingenomen.Donderdagavond begonnen, vrijdag stond ik al kapot op 's morgens, suf en duizelig was ik.'s Middags kreeg ik al een huilbui op m'n werk (dit is absoluut niets voor mij!)en voelde mij steeds beroerder, net of ik de griep kreeg, hoofdpijn, keelpijn, spierpijn.'s Avonds thuis de bijsluiter van de Singulair gelezen, bleek dat je er griepverschijnselen/ verkoudheid/ koorts van kon krijgen, je moest dan stoppen met het middel. Toch 's avonds maar weer een pilletje genomen, niet direct opgeven, de volgende dag had ik dus echt de griep met 38,5 koorts.Dat was toch wel de druppel!Neem je een middel om beter te worden, krijg je er de griep van!
Vanmorgen ben ik weer naar de huisarts geweest, hij vermoedt dat het toeval is, deze griep, maar ik was net twee weken van een ontzettende verkoudheid af, dus....Als de klachten over zijn ga ik de Singulair toch weer proberen, ik moet toch wat!Vanavond krijg ik ook een griepspuit ter voorkoming van dit soort toestanden.
Ik ben ten einde raad, is er misschien iemand die mijn klachten herkent, ook op allergiegebied misschien, HELP MIJ, ik weet het namelijk niet meer!
Alvast bedankt,
groetjes Marianne |
|
| Naar boven |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Jan 15, 2007 8:59 pm Onderwerp: |
|
|
marianne, heel vervelend allemaal. het zijn vooral de overgevoelige slijmvliezen van de neus begrijp ik. heb ik ook met vlagen, een paar uurtjes en dan trekt het weer weg. op die momenten is mijn neus van binnen erg droog. daarvoor heb ik vd allergoloog een neuszalf gehad : nisita.(geen ZF vergoeding) met een wattenstaafje een beetje inbrengen.(dit zou de HA ook voor kunnen schrijven als eigen bereiding vd apotheek, gelijke delen lanoline/vaseline/glycerine =nisita )
dat zou je in een hoestvrije periode kunnen proberen, misschien dat de kriebel dan langer wegblijft.
verder zou ik de singulair zeker weer gaan proberen, de enige bijwerking die ik daarvan heb is een droge mond, daar kun je ook weer van gaan hoesten, dus glas water naast je bed en een wiebertje op de tong leggen, niet opzuigen maar gewoon laten smelten, doe ik ook als ik kriebelhoest heb s'nachts, werkt bij mij perfect. je slikt dan automatisch af en toe, je keel wordt dan gesmeerd en dat is juist de bedoeling.
als dit alles niet helpt, zou ik toch een verwijzing voor een allergoloog vragen, want ik begrijp dat de allergie testen door de HA zijn gedaan via bloedprik?
mijn allergoloog zei ooit, dat de testen via de HA op een verkeerde manier gedaan worden?!? of dat waar is weet ik niet.
maar de allergoloog heeft veel verschillende soorten testen o.a. met prikjes op de armen, prikjes op de rug, plakkertjes op de rug, inhallatie testen. als de HA het goed vindt zou ik dat zeker doen.
succes laat je via libelle nog horen hoe het gaat? |
|
| Naar boven |
|
|
|
Maria
|
Geplaatst: Za Jun 02, 2007 2:17 pm Onderwerp: kriebelhoest |
|
|
Marianne, ik zit nu in het cirkeltje, huisarts, longarts. foto's scan.
alles wat ik van jouw verslag gelezen heb, heb ik nl ook,
maar even een vraagje, ben jij al iets wijzer geworden, want ik zag dat je bericht van 15 januari is.
kan je mij dat aub laten weten, ik zou het mee kunnen nemen als ik voor de uitslagen moet en dat ik niet helemaal die grootte cirkel door hoeft (heb nl al genoeg mee gemaakt).
groetjes
maria |
|
| Naar boven |
|
|
|
inka
|
Geplaatst: Ma Jul 06, 2009 7:14 am Onderwerp: kriebelhoest |
|
|
heb je al eens gedacht aan voedselintoleranties?
daar krijg je de raarste gezondsheidsproblemen van die je je niet kunt voorstellen. kijk maar eens op de site van de amsterdamkliniek.nl
succes. |
|
| Naar boven |
|
|
|
Edwin Swennen
|
Geplaatst: Ma Okt 05, 2009 4:32 pm Onderwerp: kriebelhoest Marianne |
|
|
Beste Mairanne
Is er in je leefomgeving, thuis of op het werk geen stof waarop je heel sterk reageert?
Ik heb het steeds moeilijk als ik in een omgeving kom waar
er gerookt wordt, het vochtig is of waar bepaalde stoffen (wol, vast rtapijt) aanwezig is. Ik ben allergisch.
Misschien zou een kuur aan zee, of berglucht wel eens afdoende kunnnen werken. Verandering van lucht heeft mij zo'n tien jaar geleden afgeholpen van een vervelende hoest. Voor mij werkte dit zoals een soort zuiveringsinstallatie. Ik ben toen naar Griekenland gegaan en heb daar 18 aan zee doorgebracht. Natuurlijk kan niet iedereen eventejs naar Griekenland gaan. En luchtkwalitiet heeft er natuurlijk iets mee te maken.
Ik hoop dat ik je en beetje heb kunnen helpen
Sterkte
Edwin |
|
| Naar boven |
|
|
|
Edwin Swennen
|
Geplaatst: Ma Okt 05, 2009 4:39 pm Onderwerp: Marianne kriebelhoest |
|
|
Beste Mairanne
Ik dacht er nu net even aan of je geen stress hebt, en of je niet te opgejaagd bent of onrustig. Dit kan natuurlijk ook je slijmvliezen prikkelen.
Groetjes
EDwin
N.B. Sorry, er stonden wat tikfoutjes in mijn mailtje. |
|
| Naar boven |
|
|
|
Annette
|
Geplaatst: Zo Mei 30, 2010 1:56 pm Onderwerp: kriebelhoest |
|
|
Reactie op Marianne, jan.2007
Ik hoest al 16 jaar. Een kriebelhoest, of links, of rechts of ze met een kwastje in mijn keel zitten. 's Ochtends hoest ik wit slijm op.
Ik hoest onophoudelijk, tenzij ik sterk geconcentreerd met iets bezig ben. Bij de dokter hoest ik dus niet.
Ik heb 2 x een longonderzoek gehad met foto's, waar niets uitkomt.Ik ben alles al afgeweest, van bio resonantie tot homeopathie etc.Niets wil helpen.
Tijdens slapen hoest ik niet. Zodra ik wakker word begint hoesten. Ik ben ten einde raad.Reageer op prikkelende stoffen en geuren.
Vroeger nooit.Maagfoto's en allergietesten wezen niets uit.
Graag wil ik wel ervaringen delen om de kans groter te maken om ervan af te komen. |
|
| Naar boven |
|
|
|
Carry
|
Geplaatst: Wo Sep 08, 2010 5:55 pm Onderwerp: hoestklachten |
|
|
Hallo,
Jouw bericht lijkt van een lange tijd geleden te zijn, maar dat maakt me juist nieuwsgierig over hoe het nu met je gaat en of je inmiddels een middel hebt gevonden tegen deze hele vervelende kwaal.
Mijn verhaal is namelijk identiek aan het jouwe en ik zit er nog middenin.
Ik hoop dat je er alsnog op reageert.
Dank,
Carry. |
|
| Naar boven |
|
|
|
Willem
|
Geplaatst: Wo Okt 06, 2010 2:47 pm Onderwerp: kriebelhoest etc. |
|
|
| Beter laat dan nooit, maar nogal wat klachten zijn ook voor mij herkenbaar. En ik ben allergisch voor vocht en schimmels, misschien is dat ook bij jou het geval. De medische wetenschap weet er amper iets vanaf, en adviseert maar in een minder vochtige omgeving te gaan wonen. Het enige wat mij echt helpt is zon (dan verdwijnen alle klachten als de bekende sneeuw voor de...) en aan zee, de zoute zeelucht helpt geweldig. Ook in de literatuur is er nauwelijks iets van bekend, maar heb ik ooit wel gelezen dat met name de Bretonse kust klachten verhelpt. Aan zee gaan wonen dus, en liefst met zon erbij. Ik ben er altijd in enkele uren van al mijn klachten verlost, hopelijk heb je daar iets aan. |
|
| Naar boven |
|
|
|
Willem
|
Geplaatst: Wo Okt 06, 2010 3:01 pm Onderwerp: kriebelhoest e.d. |
|
|
| Even vergeten te vermelden: ook airco is voor mij een ramp en wekt kriebelhoest op. Niet alleen in auto's maar ook opbenbare of andere ruimten. Wees daar alert op, dus airco waar mogelijk proberen te vermijden. |
|
| Naar boven |
|
|
|
Carry
|
Geplaatst: Vr Okt 08, 2010 7:16 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo Willem,
Fijn dat je even gereageerd hebt, want ik herken dit helemaal!! Ook ik knap in het buitenland binnen twee dagen op door zon, zee en strand! Het is daarom voor mij zeker een overweging uit Nederland te vertrekken, want zo wil ik niet verder. Ik heb het zoeken naar een passende behandeling nog niet helemaal opgegeven, want volgende week ga ik voor een maagzuurmeting, ook al heeft de gastroenteroloog al gezegd dat hij dat niet als oorzaak ziet. Volgende maand heb ik nog een afspraak bij een hoestpoli, omdat die wat verder gaan in hun zoektocht naar de achterliggende oorzaak. Komt er iets concreets dan zal ik het zeker vermelden op dit forum.
Ik wens jou ook succes toe.
Groet.  |
|
| Naar boven |
|
|
|
Aldith
|
Geplaatst: Zo Sep 25, 2011 7:02 pm Onderwerp: Reactie op langdurige kriebelhoes |
|
|
Ik heb al jaren langdurige periodes met kriebelhoest, loopneus, zere keel en aanslag op mijn stembanden.
Ik denk op dit moment aan een overgevoeligheid voor histamine. |
|
| Naar boven |
|
|
|
Marianne
|
Geplaatst: Do Sep 29, 2011 10:19 am Onderwerp: kriebelhoest |
|
|
Hallo allemaal,
ik zit achter de computer en kom op deze site mijn eigen verhaal tegen!Ik heb dit in 2004 op allergieplein.nl geplaatst.Voor diegene met dezelfde klachten levert het misschien iets op om daar even te kijken,bij 'kriebelhoest' kom je vanzelf bij mijn verhaal.
Het is natuurlijk geen goed teken dat ik op deze site ben terecht gekomen nu,ik hoest dus nog steeds.
Het is wel wat minder maar toch nog te vaak zo'n irritante hoestperiode!!!
Na allerlei onderzoeken heb ik uiteindelijk onder verdoving een maagonderzoek ondergaan.
Hieruit bleek dat ik een ontsteking heb aan het onderste deel van de slokdarm,net boven de maag,dit is chronisch.Ook zluit het maagklepje niet helemaal goed, waardoor er maagzuur omhoog komt,dit veroorzaakt die ellendige kriebel in de keel.Ik proef NOOIT maagzuur,dus heb ook nooit iets in die richting gedacht. |
|
| Naar boven |
|
|
|
Marianne
|
Geplaatst: Do Sep 29, 2011 10:27 am Onderwerp: kriebelhoest |
|
|
De longarts vroeg ooit og ik wel eens last heb van mijn maag,niet dus.Ik kon altijd alles eten en drinken,een maag als een paard zeg maar.De arts is toen in andere richtingen gaan zoeken.Ik gebruik nu 2 maal per dag de maagzuurremmer pariet,20mg.Het helpt wel,maar ik moet ontzettend oppassen wat ik eet.
Een paar jaar geleden heb ik 'geSonjaBakkert',
ik heb me daar heel goed bij gevoeld,kleinere porties eten,minder vet ed.Gewoon nadeneken bij wat je allemaal in je mond stopt.
Maar ja,ik ben ook maar mens en heb af en toe zin om een fles wijn leeg te drinken en flink veel chips daarbij,dus...daar word ik dan wel voor gestraft.
Verder staat het hoofdeinde van mijn bed omhoog,om terug lopend maagzuur tegen te gaan.
Maar als ik zoals nu weer in zo'n hoestperiode zit,hoest ik ook 's nachts de longen uit mijn lijf.Eigenelijk is er dus in al die jaren niet zoveel veranderd,de hoestperiodes zijn er wat minder,maar nog steeds verschrikkelijk irritant |
|
| Naar boven |
|
|
|
Marianne
|
Geplaatst: Do Sep 29, 2011 10:35 am Onderwerp: kriebelhoest |
|
|
Echt vervelend,ook bij de dagelijkse dingen,telefoneren,gesprekken met klanten tijdens mijn werk en zoals net bij de tandarts,lekker helemaal achterover in die stoel,succes verzekerd!Binnenkort ga ik weer eens naar de huisarts,ik ben er al een paar jaar niet voor deze klachten geweest,maar wil nu toch weer eens een nieuw maagonderzoek om te kijken hoe het ervoor staat van binnen.Heb de laatste tijd pijn op de borst(slokdarm),oorzaak maagzuur,heb het idee dat er misschien toch iets veranderd is.Gekke is dat ik nog steeds geen maagzuur proef,NOOIT.
Wel staat mijn maag voortdurend op kop.
Ik houd me nog steeds aanbevolen voor tips,maakt niet uit hoe gek en ik hoop dat jullie iets met mijn verhaal kunnen,
groetjes en bedankt,Marianne
Staan wat typefouten hier en daar,sorry,was te enthousiast bezig blijkbaar! |
|
| Naar boven |
|
|
|
|