Tine
|
Geplaatst: Ma Jan 15, 2007 8:50 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi, Leonie,
het zegt niets dat je kind getest is op tarwe. Dan gaat het namelijk om een allergie. En die is meestal aantoonbaar in het bloed. Als je kind coeliakie heeft, gaat het om een darmziekte. Wil je dat aantonen, dan doe je eerst een bloedtest en daarna een darmonderzoek. Die bloedtest is heel anders dan een gewone bloedtest naar allergieen. Er wordt specifiek gezocht naar antistoffen tegen gluten. Dus de mensen van het lab moeten iets heel anders onderzoeken. Je kind kan dus coeliakie hebben (een intolerantie voor gluten) maar dat zie je niet als je een bloedtest doet naar allergieen. Mijn zoontje met coeliakie had antistoffen tegen gluten in zijn bloed. Hij is niet allergisch voor tarwe. Maar omdat hij gluten niet verdraagt, vermijden we 4 graansoorten: tarwe, haver, rogge en gerst. Daar zitten gluten in. Zolang hij dat niet binnenkrijgt, gaat het prima.
De meeste kinderen bij wie coeliakie wordt ontdekt, verdragen ook geen melkprodukten. Dat komt omdat de darmvlokken kapot gegaan zijn (die zien gluten als vijandige stof). Op de top van de darmvlokken zit het enzym lactase. Dit enzym moet melk verteren. Maar als de darmvlokken afgestompt zijn, blijven er te weinig lactase-enzymen over om melk goed te kunnen verteren. Daarom volgen de meeste kinderen die coeliakie hebben, de eerste tijd een glutenvrij en lactosevrij dieet (kaas mag dan wel bv.). Na een paar maanden kan geprobeerd worden lactose opnieuw te intoduceren.
Een bolle buik is een belangrijk symptoom van coeliakie, vooral als dit gepaard gaat met dunne armen en benen, en platte billen (mijn zoontje had ook een dunne nek en je kon zijn ribben tellen). Een kind met coeliakie verliest spierweefsel omdat de darmen niet genoeg voedingsstoffen op kunnen nemen. Vaak ontstaan ook andere tekorten, vooral een ijzertekort komt vaak voor, het kind ziet dan bleek en is moe.
Ook buikpijn is een symptoom van coeliakie. Vaak is de ontlasting niet normaal: diarree of obstipatie, of een combinatie van beide. En mijn zoontje groeide ook niet goed, zowel in lengte als gewicht. Verder was hij erg moe.
Maar de symptomen verschillen van persoon tot persoon. Of je kind coeliakie heeft, moet de kinderarts uitzoeken. Er kan ook iets anders aan de hand zijn, vooral omdat hij pas sinds kort klaagt over buikpijn. Er kan ook een parasiet in zijn darmen zitten bijvoorbeeld.
Bij ons liet de kinderarts een foto maken van de buik van mijn zoontje. Ze had al gevoeld dat die strak gespannen stond en dat is niet normaal. Ik mocht hem ook niet kietelen of knuffelen, hij vond dat niet fijn en ik snapte toen pas waarom. Er bleek veel lucht in te zitten. Dat kwam, omdat hij zijn voedsel niet goed kon verteren. Dat gaat dan gisten. En daardoor ontstaat een bel lucht, een opgeblazen buik, winderigheid etc.
Een kind met coeliakie is vaak emotioneel van slag. Of heeft depressies en angsten. Dat komt door tekorten aan vitamines, ook in de hersenen. Mijn zoontje zag er op het laatst heel naar uit, net een biaffra-kindje, bolle buik, dunne armen en benen, en hij was nogal apathisch, wilde veel slapen. Het beeld van een ondervoed kind. Hij viel toen ook snel af. Hopelijk komt het met jouw zoontje niet zo ver en kun je snel achterhalen wat er aan de hand is.
De uitkomst van een bloedtest duurt 2 a 3 weken. Daarna weet je al een beetje waar je aan toe bent. En hopelijk ben je snel aan de beurt bij de kinderarts. Ik zou niet naar een huisarts gaan, deze heeft te weinig mensen met coeliakie in de praktijk. Overigens is het een veelvoorkomende ziekte, volgens de laatste gegevens heeft 1 op de 100 mensen coeliakie...
Hier kun je verder lezen: www.glutenvrij.nl en www.coeliakieforum.nl
veel succes, Tine |
|