bloedonderzoek transaminase

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie Forum Index -> Gezondheid
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sarah

BerichtGeplaatst: Zo Feb 04, 2007 9:27 am    Onderwerp: bloedonderzoek transaminase

Hallo
Langs deze weg zoek ik een antwoord op volgende vraag. Laatst liet ik mijn bloed onderzoeken. Ik kreeg het verslag mee naar huis. Onder de rubriek lever-pancreas-hart-spier stond iets van Transaminase gpt (alt). Ik moet daar onder de 31 blijven (referentiewaarden) nu zit ik aan 42. Ik begin mij zorgen te maken. De dokter zei dat het kan te maken hebben met alcohol. maar ik drink bijna nooit alcohol. Dus ik ben op het internet gaan zoeken en daar stond dat dit een gevolg is van Weefselafsterving. Wat is dit??? Ik ben 22 jaar...Weet er eigenlijk iemand wat transaminase wil zeggen en waarom dit bij mij te hoog kan zijn???
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Groetjes, Sarah
Naar boven
Greet

BerichtGeplaatst: Ma Feb 05, 2007 8:23 am    Onderwerp:

Ik heb het voor jouw eens opgezocht in mijn zakwoordenboek van geneeskunde. Medisch gezien is transaminasen of aminotransferasen = intracellulair voorkomende enzymen die werkzaam zijn bij de omzetting van aminozuren door overdracht van aminogroepen: deze enzymen bereieken een hoge concentratie in het serum bij weefselnecrose (maar bij jouw is het nog niet hoog dus maak je hier geen zorgen over) de klinische toepassing vindt vooral plaats bij de diagnose van leveraandoeningen, bekende voorbeelden zijn ALAT, ASAT (zijn deze 2 ook hoog bij je uitslag???). Een percentage van 42 valt nog wel mee als je niet echt lichamelijke klachten hebt moet je je hier geen zorgen over maken. Het percentage kan stijgen wanneer je lever gestoord is en dit kan door overmatig alcoholgebruik, medicatie of overmatig gebruik van chocolade enz uitgelokt worden. Als je toch klachten ondervind dan zou ik na een tijdje terug een bloedonderzoek laten uitvoeren en eventueel een CT-scan laten maken om een eventueel letsel uit te sluiten.

Hopelijk heb ik hiermee je vraag een beetje beantwoord.
Naar boven
sarah

BerichtGeplaatst: Vr Feb 09, 2007 2:50 am    Onderwerp:

hey, ja tis juist die AlAT dat 42 is, de rest van de testen is ok, is da dan erg dat ALAT wa te hoog is?
Naar boven
Greet

BerichtGeplaatst: Ma Feb 12, 2007 4:36 pm    Onderwerp:

Nee dat is geen erg zolang je er geen lichamelijke hinder van ondervind zoals pijn thv de ribben aan de rechter kant.
Als dat het enige wat gestoord gaat het waarschijnlijk over iets tijdelijk zijn iets in je omgeving zonder dat je het zelf weet heeft je leverwerking gestoord. Maar een percentage van 42 is nog goed. Als je je toch zorgen maakt laat je bloed binnen een maand nog een controleren. Of als je lichamelijke klachten krijgt ga dan terug naar je huisarts.

Groetjes.
Naar boven
Gilberte

BerichtGeplaatst: Di Feb 13, 2007 8:02 am    Onderwerp:

beste,
gestoorde levercellen, dat was de uitleg die de dokter mij gaf bij de verhoogde waarden.
Ik ben bijna 44 jaar. Bij mij liggen de GPT(ALT)waarden: +49 en de Gamma-GT: + 54. Is dit bij mij alarmerend? Ik heb geen pijn thv de ribben aan de rechterkant. De dokter sprak ook van het alcoholverbruik te verminderen, maar ik drink zelden alcohol. Wat kun je dan wel doen om deze waarden terug te laten zakken? kan je deze waarden zelf testen? (zoals bv wel kan bij suikerziekte?)
graag uw reactie.
dank u.
Naar boven
Karen

BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2010 12:03 pm    Onderwerp:

maak je maar geen zorgen. Mijn transaminase gpt (alt) is ++661 dus ik zit er ver boven maar na een tijd gaat dat wel dalen..
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum index -> Gezondheid
Pagina 1 van 1