|
Geplaatst: Wo Jan 24, 2007 8:03 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi Gerard,
Ik denk niet dat er echt een groot wettelijk verschil is tussen minder-of meerderjarigen bij abortus. Wanneer je ongewenst zwanger word, kan je ten rade gaan bij een abortuscentrum. Hier krijg je eerst een gesprek met een sociaal assistente, daarna met de arts die via een echo nakijkt hoe ver je al bent. Er word nagegaan of je zeker bent van je keuze, en of er eventueel andere opties zijn. Als je beslist om de zwangerschap te beïndigen, is er een verplichte wachttijd van zes dagen, en de ingreep word niet voor de zevenste zwangerschapsweek gedaan. Dit omdat de baarmoeder (wand) dan nog te stevig is en voor meer pijn en een moeilijkere ingreep zorgt. Je kan kiezen tussen de abortuspil, die moet je meermaals in het centrum zelf gaan innemen, en wekt krampen op en zorgt ervoor dat je gaat bloeden. De andere optie is de curretage, hierbij word een buisje ingebracht en aangesloten op een pompje, wat de inhoud in de baarmoeder weg zuigt door de druk. Je blijft dan nog enkele uurtjes in het centrum voor controle, daarna mag je naar huis. Je moet daarna nog op nacontrole komen. Ik mag hopen dat er goede begeleiding is, het uiteindelijke verwerken van zo'n ingreep moet je echter zelf doen. Ik hoop dat je client er goed mee om kan gaan, wens haar maar sterkte. |
|